´Onjuist dat monopolist markt beheerst´
Per januari 2023 heeft PostNL haar tarieven-structuur voor het bezorgen van magazines/periodieken gewijzigd, plus de prijzen. De veel hogere kosten vormen een bedreiging voor uitgevers, drukkers en verder iedereen in de keten. We publiceerden hier eerder dit bericht over. PRINTmatters benaderde diverse bedrijven en organisaties over dit probleem met 4 vragen. Hieronder de antwoorden van Pieter Brundel, ondernemer en directeur-eigenaar van DrukwerkMAX.
1. Zijn de nieuwe PostNL-tarieven voor magazines een bedreiging voor de uitgeefsector en grafimedia-bedrijven en waarom?
‘Doordat er feitelijk weinig alternatieven zijn, vormt dit zeker een bedreiging. Naast de gestegen kosten vormt ook de verminderde servicegraad een gevaar. Veel klanten zullen op dezelfde dag willen gaan verzenden, wat mindere efficiency brengt.’
2. Welk onderdeel van die nieuwe aanpak heeft de grootste impact en waarom?
‘De verlaagde servicegraad is het grootste probleem, dit brengt naast de al hogere tarieven ook nog hoge kosten omdat men moet gaan kiezen voor eendure verzendmethode. Voor uitgaves met korte levertijden, worden de kosten zeer hoog wat klanten zou kunnen gaan bewegen om lichtere uitgaves of mindere verschijningen te gaan doen.’
3. Wat kan er nog tegen gedaan worden?
’Stimuleren dat er nieuwe toetreders zoals DHP/Deutsche Post snel beschikbaar komen.’
4. Moeten we met z’n allen wennen aan de nieuwe werkelijkheid?
‘Nee! Het is structureel onjuist om eerst iets te verzelfstandigen en het vervolgens als monopolist de markt laten beheersen.’
PRINTmatters benaderde diverse partijen in het uitgeef/grafimedia-segment om hun mening/ideeën over de posttariefstijging op te tekenen. Die reacties zijn de komende weken te lezen in de nieuwsbrief van PRINTmatters. Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief en verzeker je van de bezorging van die (digitale) informatie.